Blisko 100 mln zł z Unii dla Tramwajów Śląskich. Skorzystają pasażerowie

26.02.2018

Prawie 400 mln zł z Unii Europejskiej w grudniu i blisko 100 mln zł w lutym. Tramwaje Śląskie S.A. otrzymają kolejną pulę dofinansowania na inwestycje. Dziś podpisano stosowną umowę, a jest szansa, że to nie koniec unijnego wsparcia dla spółki.


Umowa, którą podpisali dzisiaj (26.02.2018 r.) Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., gwarantuje, że Tramwaje Śląskie dostaną ok. 98 mln zł na kolejny, drugi etap dużego projektu modernizacji infrastruktury. Środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). Wartość inwestycji w ramach etapu II projektu to 186 mln zł.

Ze wsparciem unijnym Tramwaje Śląskie wybudują nowe torowisko w Bytomiu na ul. Powstańców Warszawskich i, w ramach 12 innych inwestycji, gruntownie zmodernizują torowiska w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz Zabrzu. W sumie to około 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Modernizacje obejmują też dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Koniec prac zaplanowano na 2020 r.

- Siłą inwestycji Tramwajów Śląskich jest jej kompleksowość. Właśnie takie projekty – przemyślane i całościowe – chcemy wspierać funduszami unijnymi – komentuje wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Nadal mamy bardzo wiele do zrobienia, by znacząco poprawić stan infrastruktury tramwajowej w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cieszymy się, że nasze plany zyskały aprobatę Ministerstwa i instytucji unijnych, i uzyskaliśmy potężny finansowy zastrzyk, bez którego nie bylibyśmy w stanie realizować tak dużego projektu – podkreśla Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik.

- Dzisiejsze podpisanie umowy na kolejne ogromne fundusze dla naszego regionu są dowodem tego, że inwestycje zapowiedziane w niedawno ogłoszonym Programie dla Śląska są realizowane. Sprawny i wygodny system komunikacji miejskiej, może zachęcić mieszkańców do zmiany samochodu na tramwaj, co przyczyni się z kolei do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, obniżenia poziomu hałasu czy po prostu sprawi, że korki  w centrum naszej metropolii będą mniejsze – mówi wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

I etap inwestycji

Umowę o dofinansowanie pierwszego etapu inwestycji podpisano w grudniu 2017 r. Przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło ponad 393 mln. Na inwestycję składa się aż 26 zadań. 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury. 2 dotyczą budowy nowego torowiska (w Sosnowcu, w dzielnicy Zagórze, od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II oraz w Katowicach, wzdłuż ul. Grundmanna). Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. W ramach projektu Tramwaje Śląskie kupią też 45 nowych tramwajów.

III etap inwestycji

Oceniamy właśnie wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji. Jeśli ocena będzie pozytywna, spółka może dostać jeszcze nieco ponad 70 mln zł z UE. Realny termin podpisania umowy to czwarty kwartał 2018 r. – zapowiada minister Słowik.

To inwestycja, na którą czeka wielu mieszkańców południowych dzielnic Katowic. Jestem przekonany, że dzięki linii tramwajowej i węzłowi typu parkuj i jedź, uda się znacząco poprawić sytuację komunikacyjną tej części Katowic – zaznacza prezes Knapik.

W ramach trzeciego etapu Tramwaje Śląskie planują wybudować nowe torowisko o długości 4,75 km. Pomoże ono skomunikować południowe dzielnice Katowic z centrum miasta i z całą metropolią.
W dzielnicy Kostuchna w Katowicach utworzone zostanie centrum przesiadkowe. Całkowita wartość projektu to ponad 135 mln zł, a planowane dofinansowanie ze środków unijnych -  72 mln zł.

Zestawienie zadań etapu II Projektu

  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu, od ul. Gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich (dobudowa drugiego toru).
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż
  • Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka.
  • Przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w Sosnowcu w ciągu ulic: – ul. Gen. W. Andersa od ul. Wojska Polskiego do Ronda Ludwik, – ul. 1 Maja od Ronda Ludwik do Ronda E. Gierka.
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja w Sosnowcu.
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Chorzowskiej do ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej (dobudowa drugiego toru).
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Katowickiej, od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej.
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach.
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Zabrzu, od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z Pętlą Biskupice oraz z rozjazdami.
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Bytomiu w ciągu ul. Powstańców Warszawskich od skrzyżowania z ul. Sądową do skrzyżowania z ul. Moniuszki wraz z dobudową nowego torowiska w ciągu ul. Powstańców Warszawskich od skrzyżowania z ul. Moniuszki w kierunku Placu Wolskiego do skrzyżowania z ul. Jagiellońską.
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w Chorzowie na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do ul. Metalowców.
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu.
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w Zabrzu od Pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego łącznie z pętlą.

***

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. Pula środków UE przeznaczona na POIiŚ wynosi 113,6 mld zł. To pieniądze na największe inwestycje m.in. w transport, ochronę środowiska i energetykę. W ramach dotychczas podpisanych umów w województwie śląskim realizowanych jest aż 239 inwestycji z dofinansowaniem POIiŚ. Ich wartość to około 14,4 mld zł, a dofinansowania unijnego – 7,6 mld zł.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies