Wagony zabytkowe i historyczne

Można do ślubu jechać samochodem, można bryczką, można też… zabytkowym tramwajem. Tramwaj typu N pochodzi z 1953 roku. Drewniane siedzenia, stare urządzenia w kabinie motorniczego wyglądają jakby nie zostały naruszone zębem czasu. Pojazd został wpisany do rejestru zabytków jako “ruchomy zabytek techniki”. W przeszłości tramwaj obsługiwał trasę Chorzów-Katowice ale z czasem został wycofany z codziennej obsługi pasażerów, nic dziwnego, bo przecież sobie na to zasłużył przez wiele lat solidnej pracy. Teraz czeka na pasażerów wyjątkowych, takich, którzy zapragną wybrać się w nietuzinkową podróż. Byli już tacy, których zawiózł na ślubny kobierzec, czy też na powitanie Nowego Roku. Odrestaurowany tramwaj typu N na co dzień stoi na terenie Zakładu Usługowo Remontowego zlokalizowanego w Chorzowie tuż obok siedziby spółki Tramwaje Śląskie S.A. i czeka na chętnych. Można go wynająć na specjalne okazje, jak chociażby nietypową wycieczkę po Śląsku czy Zagłębiu. Z oferty mogą skorzystać zarówno klienci indywidualni jak i firmy oraz instytucje. Tramwaj jednorazowo może przewieźć 80 osób, a razem z doczepionym, również zabytkowym wagonem, znacznie więcej.

Wagony N nr 1100 i 4ND1 nr 1263 remont kapitalny i odbudowę do stanu oryginalnego przeszły w 2001 roku – wagon silnikowy remontowany był w zajezdni Chorzów Batory, a wagon doczepny – w Będzinie. Wagony nie są w żaden sposób zmodernizowane, ani unowocześnione. Swoją premierę po remoncie miały 19 marca 2001 roku, wówczas w Chorzowie gościła komisja Unii Europejskiej. Od tego czasu wagony te uświetniają wiele różnych imprez i okazji – cykliczne imprezy miejskie, rocznice i jubileusze komunikacji, promocje firm i produktów, często są wynajmowane na różne okazje przez osoby prywatne i instytucje. W okresie letnim – skład zabytkowy kursuje na tramwajowej linii turystycznej w Katowicach.

Oprócz tych dwóch wagonów na linii 38 w Bytomiu kursują dwa inne wagony typu N (nr 954 i 1118) – te są jednak zmodernizowane i przystosowane do obowiązujących przepisów o warunkach technicznych, gdyż ciągle pozostają w ruchu liniowym. Wiodąca ulicą Piekarską w Bytomiu linia nr 38 została wybudowana w 1913 roku i nadal jest czynna. Krótki, bo liczący 1350 metrów odcinek obsługuje wagon typu N pochodzący z lat 50. minionego stulecia. W ciągu całego dnia do tramwaju linii 38 wsiada i wysiada kilkaset osób. Najkrótsza w Polsce a być może i na świecie linia tramwajowa wpisana została do księgi “Polskich Rekordów i Osobliwości”.

Dzięki zaangażowaniu pracowników zajezdni Stroszek na terenie zajezdni ustawiono w formie pomnika doczepny wagon roboczy – lorkę wieżową nr 80 na zabytkowym przedwojennym podwoziu.

Przy współpracy z Klubem Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym przywrócono wygląd fabryczny wagonowi 105N nr 338 z 1975 roku.

Wagon typu 13N sprowadzony został do spółki Tramwaje Śląskie S.A. we wrześniu 2013r. Otrzymał numer taborowy 308, a w ramach prac adaptacyjnych i renowacyjnych między innymi kolorystykę  oraz logo nawiązujące do historycznej już nazwy WPK Katowice.

Po prezentacji na Dniach Otwartych Zajezdni w Bytomiu – Stroszku tramwaj został włączony do obsługi pasażerów początkowo dla celów okazjonalnych jako wagon Specjalny, a później do regularnej obsługi linii tramwajowej nr 23.

 

 

 

 

Chcesz wynająć tramwaj?

Dzwoń pod numer: 32 246 60 61 wew. 400, 401 lub 402, albo pisz pod adres e-mail: ruch@tram-silesia.pl

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies