Inwestycje

Informacja na temat zrealizowanych i planowanych inwestycji


I. Zadania planowane do wykonania w 2015r.

W 2015r. Tramwaje Śląskie S.A. planują kontynuację robót w obrębie infrastruktury torowo – sieciowej. Wszystkie działania, prowadzone  z uwzględnieniem nowoczesnych technologii umożliwiających osiągnięcie jak najlepszych efektów proekologicznych związanych z ograniczeniem energii wibroakustycznej do otoczenia, skoncentrowane są na poprawę komfortu  podróżowania pasażerów jak również życia mieszkańców okolicznych domów.

II. Zadania wykonane w 2014r.:

W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu samochodowego i tramwajowego, na odcinkach torowisk przewidzianych do modernizacji w dalszej perspektywie czasowej, wykonywane są m.in. przebudowy przejazdów drogowo-tramwajowych w nowoczesnych technologiach.  Powyższe działania, chociaż w niewielkim stopniu,  ograniczają  emisję hałasu do otoczenia jak również zwiększają komfort podróżowania wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dodatkowym efektem jest estetyka wykonanych przejazdów drogowo-tramwajowych.
W ramach powyższych działań, w 2014r. wykonane zostały n/w zadania:

1. Przebudowa przejazdów drogowo-tramwajowych w ciągu ul. Będzińskiej w Sosnowcu od ul. Nowopogońskiej do granicy z Miastem Będzin.

W ramach zadania, prowadzonego wspólnie z Gminą Sosnowiec, wykonano:

a) w technologii proekologicznej (tzw. „szyny pływającej”) przejazdy drogowo-tramwajowe w rejonie pętli Będzińska, na skrzyżowaniach ulic: Będzińska – Rybna, Będzińska – Nowopogońska – Staropogońska – Orla,

b)  perony przystankowe w rejonie ul. Orla.

2. Modernizacja przejazdu drogowo-tramwajowego w ul. Bernarda Świerczyny – Obrzeżna Północna w Mysłowicach.

W ramach zadania przebudowano w technologii klasycznej (na podkładach strunobetonowych) fragment jednotorowego torowiska,  przejazd drogowo-tramwajowy w nowoczesnej technologii tzw. „szyny pływającej” (płyty prefabrykowane z ciągłym elastycznym mocowaniem szyn), perony przystankowe (parametry peronów dostosowane zostały do obsługi osób niepełnosprawnych i tramwajów niskopodłogowych) wraz z  sieć trakcyjną.

3. Modernizacja odgałęzień podwójnych w Sosnowcu „trójkąt  Dańdówka” wraz z przejazdami I Etap.

W ramach I etapu zadania przebudowano torowisko wydzielone w technologii podsypkowej, przejazdy drogowo-tramwajowe w technologii tzw. „szyny pływającej” oraz  przejścia dla pieszych.

Celem zapewnienia bezkolizyjnego przejazdu, zakupionych przez Tramwaje Śląskie S.A., nowoczesnych  wagonów niskopodłogowych  typu „2012N”  produkcji PESA Bydgoszcz wystąpiła konieczność usunięcia występujących kolizji infrastruktury przystankowej. W 2014r. wykonana została adaptacja peronu przystankowego „Bytom – Batorego” przy ul. Powstańców Warszawskich w Bytomiu wraz z niezbędną infrastrukturą (przedłużenie i poszerzenie peronu przystankowego, korekta i przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej, korekta drogi).

W 2014r. zakończono również prace związane z modernizacją wiaduktu nad ul. Orląt Lwowskich w Sosnowcu. W ramach zadania  rozebrano stare, zużyte technicznie przęsła
i wybudowano nową konstrukcję nośną wraz przyczółkami. Dokonano korekty przebiegu linii tramwajowej – wymieniono nawierzchnię tramwajową na podkładach strunobetonowych
w technologii podsypkowej wraz z siecią trakcyjną, co w efekcie przełożyło się na ograniczenie uciążliwości akustycznej pochodzącej z oddziaływania kół i szyn.

III. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. od 1996 r. realizowała przedsięwzięcie inwestycyjne p.n. “Kompleksowa przebudowa tramwajowej infrastruktury technicznej w aglomeracji katowickiej” współfinansowane środkami z budżetu państwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, które zostało zakończone w 2012 r. i ostatecznie rozliczone z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego  w 2013 r.

W programie rzeczowo-finansowym ww. przedsięwzięcia realizowane były m.in. niżej wymienione inwestycje:

  1. “Modernizacja torowiska tramwajowego w ul. Małachowskiego w Sosnowcu”

    Głównym celem inwestycji było przystosowanie torowiska tramwajowego pod względem technicznym i oddziaływania dynamicznego tramwaj-podtorze do obowiązujących wymogów technicznych spełniających normatywy wynikające z ustawy o kształtowaniu i ochronie środowiska. Zmodernizowano 398,4 m toru pojedynczego torowiska tramwajowego w technologii proekologicznej oraz przebudowano sieć trakcyjną.

    Zadanie zrealizowane było w latach 1996-1997.
    Źródło finansowania: budżet państwa.

  2. “Modernizacja torowiska tramwajowego w ul. Hajduckiej w Chorzowie”

    W ramach zadania wykonano m.in. modernizacja torowiska o długości 1456 m toru pojedynczego na odcinku od skrzyżowania z ul. Wolności do ul. Bojowników o Wolność i Demokrację wraz z siecią trakcyjną.

    Zadanie zrealizowane było w latach 1997-1998.
    Źródło finansowania: budżet państwa.

  3. “Modernizacja torowiska tramwajowego w ul. 3-go Maja w Sosnowcu”

    Zmodernizowano torowisko tramwajowe o długości 1422 m toru pojedynczego w technologii proekologicznej z użyciem geotekstylii na odcinku od Ronda Dębińska do ul. Mościckiego. Zaadoptowany układ torowy dla wprowadzenia tramwajów nowej generacji przyczynił się do poprawienia komfortu podróżowania.

    Zadanie zrealizowane było w latach 1996-1997.
    Źródło finansowania: budżet państwa.

  4. “Modernizacja torowiska tramwajowego w ul. Katowickiej w Świętochłowicach”

    Zmodernizowano 1664,4 m toru pojedynczego, uzyskano efektu ekologicznego poprzez ograniczenie emisji energii wibroakustycznej. Poprawiono komfort podróżowania.

    Zadanie zrealizowano w latach 2002-2003.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne.

  5. “Modernizacja torowiska tramwajowego w ul. Wolności w Zabrzu”

    Przebudowano torowisko tramwajowe na odcinku 1043mb toru pojedynczego.

    Zadanie zrealizowane zostało w latach 1998 – 2003.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne.

  6. “Modernizacja korytarza trasy nr 6/41 umożliwiającej funkcjonowanie nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego”

    w tym m.in.:
    – wykonano modernizację torowiska tramwajowego na trasie linii 6/41,
    – zmodernizowano torowisko tramwajowe w ul. Kochanowskiego w Katowicach (451mtp) w technologii szyny węgierskiej – metoda bezpodsypkowa o ciągłym podparciu szyny; jest to technologia znacząco zmniejszająca hałas i wibracje wywoływane przez przejeżdżające wagony tramwajowe a zarazem umożliwiająca swobodne korzystanie z torowiska przez samochody; stosowana na torowiskach niewydzielonych,
    – zmodernizowano system zasilania poprzez wybudowanie 4 stacji prostownikowych trakcyjnych: “Bracka” i “Park Kościuszki” w Katowicach, “Pogoda” i “Łagiewniki” w Bytomiu wraz z liniami kablowymi średniego napięcia, trakcyjnymi i sygnalizacyjnymi,
    – zabudowano urządzenia dla priorytetowego przejazdu tramwaju przez 8 skrzyżowań w Bytomiu, Chorzowie i Katowicach,
    – wykonano automatyczne sterowanie 15-stoma rozjazdami w Bytomiu, Chorzowie i Katowicach,
    – wymieniono sieć trakcyjną i słupy trakcyjne wzdłuż ul. Chorzowskiej w Katowicach, wykonano m.in. demontaż starych słupów trakcyjnych oraz montaż nowych 115 szt. słupów wraz z osprzętem sieci trakcyjnej, przewodem jezdnym i linką nośną,
    – wymieniono sieć trakcyjną i słupy trakcyjne wzdłuż ul. Chorzowskiej w Bytomiu, wykonano m.in. demontaż starych słupów trakcyjnych oraz montaż nowych 94 szt. słupów wraz z osprzętem sieci trakcyjnej, przewodem jezdnym i linką nośną,
    – przystosowano zajezdnię w Katowicach Zawodziu do potrzeb obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego w tym m.in. zakupiono i zamontowano tokarkę podtorową,
    – zmodernizowano torowisko tramwajowe od Łagiewnik do Osiedla Arki Bożka w Bytomiu (1918 mtp) na podkładach żelbetonowych,
    – wykonano 3 odcinki ekranów akustycznych na wysokości osiedla Arki Bożka w Bytomiu (inwestycja była współfinansowana przez Gminę Bytom),
    – zmodernizowano torowisko (868mtp) , wykonano część elektroenergetyczną, przebudowano peron przystankowy oraz wykonano prace związane z automatyką sterowania rozjazdami w obrębie pl. Sikorskiego w Bytomiu.

    Zadanie realizowane jest od 1997 r.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne.

    W ramach zadania planuje się m.in.:
    – roboty sieciowe w obrębie pl. Sikorskiego, ul. Jagiellońskiej, Moniuszki, Katowickiej i pl. Kościuszki w Bytomiu,
    – modernizacja przystanków na trasie linii 6,
    – zabudowę 2 szt. napędów zwrotnicy EEA- 6 (wjazd na Pętlę Zachodnią w Chorzowie z toru kierunek Katowice, wjazd Pętlę Wschodnią w Chorzowie z toru kierunek Katowice).

  7. “Modernizacja torowiska na odcinku Katowice Rynek – Zajezdnia”

    W ramach zadania zmodernizowano 6433 mtp, w tym:
    – odcinek od ul. Bogucickiej do zajezdni tramwajowej Zawodzie o długości 2971,60 mtp w technologii podsypkowej (szyny ułożone na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem przekładkami SB), 
    – odcinek od Rynku do ul.  Bogucickiej o długości 3461,40 mtp w technologii bezpodsypkowej (szyny rowkowe ułożone w kanale szynowym w prefabrykowanej płycie torowej, wypełnionym masą zalewową).

    Zadanie realizowane w latach 2007-2009.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne – dokapitalizowanie Spółki Tramwaje Śląskie S.A. przez Gminę Katowice.

    W 2010 r. planuje się przebudowę sieci trakcyjnej (finansowanie: budżet państwa, środki własne).

  8. “Przebudowa torowiska w ul. Gliwickiej w Katowicach”

    W ramach zadania:
    – zmodernizowano 3652,61mtp w technologii konstrukcji torowiska na prefabrykowanych płytach żelbetowych z rozbudowanym układem wibroizolacji szyn tramwajowych oraz z zastosowaniem geowłóknin wzmacniających podłoże gruntowe w celu uniknięcia głębokich wykopów, wymiany gruntów słabonośnych itp.,
    – przebudowano sieć trakcyjną – uwolniono budynki od mocowań sieci trakcyjnej i przewieszono na nowe konstrukcje wsporcze ( 85 szt. słupów trakcyjnych),
    – rozbudowano rozdzielnicę prądu stacji prostownikowej tramwajowej “Bracka” w Katowicach.

    Zadanie realizowane w latach 1999-2009.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne.

  9. “Przebudowa torowiska tramwajowego linii 17 w ul. Łagiewnickiej i Barlickiego w Świętochłowicach”

    W ramach tego zadania zmodernizowano nawierzchnię torowiska tramwajowego na odcinku linii 17 (w rejonie skrzyżowania ul. Chorzowskiej z pl. Słowiańskim, przez ul. Barlickiego do ul. Łagiewnickiej przed skrzyżowaniem z ul. Astrów w Świętochłowicach) polegającą na wymianie nawierzchni torów i rozjazdów w obszarze istniejącego pasa drogowego z odtworzeniem i korektą istniejącej geometrii torów i rozjazdów. Modernizacją zostały objęte tory o łącznej długości 1011 mtp i 3 rozjazdy zwyczajne. Na ww. odcinku została przebudowana sieć trakcyjna o łącznej długości 1267 m.

    Zadanie realizowane w latach 2007-2009.
    Źródła finansowania: budżet państwa, środki własne.

  10. “Modernizacja taboru pod kątem techniczno-użytkowym”

    Modernizacja taboru tramwajowego z zastosowaniem układów impulsowych rozruchu i hamowania tramwaju. W latach 2007 – 2009 zmodernizowano 28 szt wagonów tramwajowych typu 105Na. Modernizacja polegała na:

    a) w trzech wagonach zmodernizowanych zastosowano nowy wystrój wnętrza z wprowadzeniem tapicerowanych forteli pasażerskich, wykonano podłogi antypoślizgowe oraz ogrzewanie nawiewne , zamontowano przetwornicę statyczną skutkującą obniżeniem energii wibroakustycznej oraz oszczędnością energii elektrycznej, nowy układ drzwi wprowadzający poprzez rewersowanie płatów drzwi podwyższony standard bezpieczeństwa pasażerów, jednopołówkowy odbierak prądu poprawiający współpracę z siecią trakcyjną i nowy mechanizm hamulca szczękowego z samoregulacją luzu pomiędzy szczękami a bębnem hamulcowym. Dodatkowo w dwóch wagonach wprowadzono nowoczesny design ściany czołowej i tylnej poprawiając tym samym estetykę wagonu.

    b) w pięciu wagonach modernizacja obejmowała wprowadzenie energoelektronicznego układu napędowego prądu stałego, przetwornicy statycznej, układu drzwiowego z rewersowaniem płatów drzwi, nowego designu ściany czołowej i tylnej, nowego wystroju wnętrza, urządzeń klimatyzacji oraz ogrzewania kabiny poprawiających ergonomię pracy motorniczego, jednopołówkowego odbieraka prądu, mechanizmów szczękowych z samoregulacją luzu.

    c) w pozostałych 20 szt. wagonach tramwajowych wprowadzono impulsowe układy prądu stałego regulacji rozruchu i hamowania wagonem opartego na tyrystorach GTO jak również wprowadzono nowoczesne podzespoły m. in. przetwornice statyczne , przekszałtniki o podwyższonej mocy, układy drzwiowe z systemem zabezpieczenia pasażera przed przychwyceniem, mechanizmy hamulca szczękowego z samoregulacją luzu, systemy grzewczo-wentylacyjne i urządzenia schładzające (klimatyzacja) w kabinie motorniczego, nagrzewnice nawiewne w przedziale pasażerskim.

    Celem powyższych modernizacji jest poprawa efektywności i niezawodności prowadzenia komunikacji tramwajowej przez poprawę funkcjonalności i bezpieczeństwa eksploatacji wagonów, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, zwiększenie żywotności konstrukcji, poprawa ergonomii stanowiska pracy motorniczego oraz polepszenie estetyki zewnętrznej i wewnętrznej wagonów, komfortu podróżowania, zmniejszenie emitowanej przez wagon energii wibroakustycznej.

    Ponadto w roku 2010  planuje się modernizację 8 szt. wagonów w ww. zakresie oraz zakup używanych wagonów tramwajowych z zagranicy.


Realizacja ww. zadań pozwoliła m.in.: podnieść komfort podróżowania, znacznie skróciła czas przejazdu, poprawiła płynność jazdy, przyczyniła się do ograniczenia emisji energii wibroakustycznej co wyraźnie wpłynęło na poprawę warunków zamieszkania i zdrowia mieszkańców.

W ramach “Kompleksowej przebudowy tramwajowej infrastruktury technicznej w aglomeracji katowickiej” planuje się również na najbliższe lata realizację następujących zadań:

  • Budowa linii tramwajowej do osiedla Miechowice w Bytomiu,
  • Przedłużenie linii nr 15 do osiedla Zagórze w Sosnowcu,
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Bytomskiej, Starokościelnej i Powstańców w Mysłowicach,
  • Przebudowa torowiska na odcinku od przystanku Chorzów Flota do przystanku Łagiewniki Cmentarz.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies