Zmodernizowane tramwaje już na torach

17.12.2012

Będzie ich w sumie 75. Na razie dotarły jednak pierwsze dwa zmodernizowane tramwaje typu 105 N. Jeden trafił do zajezdni w Gliwicach, drugi do Będzina, naturalne więc, że uroczysta prezentacja modelu o dumnej nazwie Moderus Alfa, odbyła się w Zabrzu i miastach Zagłębia Dąbrowskiego.

Prezentacji najpopularniejszego w regionie wagonu po modernizacji, wraz z Prezesem Tramwajów Śląskich Tadeuszem Freislerem, dokonali Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, Wiceprezydenci Będzina i Sosnowca – Józef Pilch i Arka­diusz Chę­ciń­ski, Przewodniczący Zarządu KZK GOP i jego zastępca – Roman Urbańczyk i Marek Kopel oraz wiceprezes spółki Modertrans Jarosław Bakinowski.

Zmodernizowane tramwaje z poprzednikami łączy w zasadzie tylko sylwetka. Nowy jest system napędowy – cichy i energooszczędny. Specjalny system pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazuje ją z powrotem do sieci. Zmodernizowany tramwaj lepiej poradzi sobie z tzw. “śliską szyną” dzięki zastosowaniu piasecznic – urządzeń sypiących piasek na szyny bezpośrednio przed kołami. Nowe, ciche są również mechanizmy otwierania drzwi, wyposażone w system zabezpieczenia pasażera przed przychwyceniem. Ponadto wagony są monitorowane, kabina motorniczego jest klimatyzowana a siedziska zostały obite materiałem z wzorem wybranym przez pasażerów w internetowym głosowaniu.

Do końca roku wykonawca dostarczy jeszcze 4 zmodernizowane wagony. Aktualnie trwa szkolenie motorniczych i przygotowanie wagonów do ruchu. Pierwsze Moderusy Alfa wyjadą na tory w styczniu przyszłego roku.

Modernizacja wagonów typu 105 N jest elementem Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W jego ramach gruntowaną modernizację przejdzie 75 wagonów. 45 zmodernizuje konsorcjum firm Modertrans Poznań Sp. z o.o. oraz MPK Łódź Sp. z o.o., 30 kolejnych Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie. Całkowity koszt tej modernizacji 73.998.000 zł netto.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies