Jedna firma, dwa kontrakty – podpisane umowy na prace w Bytomiu i Sosnowcu

5.11.2020

Dzieli je około 20 kilometrów, łączy generalny wykonawca. Dwie oczekiwane inwestycje w infrastrukturę tramwajową – wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu i w ul. Małachowskiego w Sosnowcu – lada chwila się rozpoczną. W czwartek 05.11.2020 r. spółka Tramwaje Śląskie S.A. i firma Silesia Invest z Gliwic podpisały stosowne umowy.

W obu przypadkach procedura wyłonienia generalnego wykonawcy była bardzo długa, gdyż sprawy odwołań od pierwotnych wyników przetargów rozstrzygane były przez Krajową Izbę Odwoławczą. W przetargu bytomskim, ogłoszonym w marcu br., oferty złożyło 6 firm. Z kolei zadanie w Sosnowcu, dla którego przetarg ogłoszony został w maju br., chciały realizować 3 podmioty. W obu przypadkach ostatecznie najkorzystniejsza okazała się oferta firmy Silesia Invest Sp. z o.o. Sp.k. z Gliwic. Umowy między spółką Tramwaje Śląskie S.A. i Wykonawcą podpisane zostały elektronicznie w czwartek 5 listopada.


Wyczekiwany remont w Bytomiu

Zadanie pn. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu” jest wspólną inwestycją spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Bytom. W zakresie miejskim jest przebudowa skrzyżowania ul. Frycza Modrzewskiego i ul. Zabrzańskiej, zaś w zakresie tramwajowym modernizacja torowiska wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego od granicy z Rudą Śląską do przystanku Szombierki Kościół za skrzyżowaniem z ul. Zabrzańską. – Od początku zakładaliśmy, że oba zakresy chcemy wykonać w jednym czasie, najlepiej przez jednego wykonawcę. Stąd decyzja o wspólnym przetargu. Dzięki temu nie narazimy mieszkańców na podwójne utrudnienia, lecz obie inwestycje zrealizowane zostaną, jak to się mówi, za jednym zamachem – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.


Przystanek Szombierki Frycza Modrzewskiego Fot. Archiwum spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Przeznaczony do modernizacji odcinek obejmuje ok. 1800 metrów toru pojedynczego (mtp.) głównie jednotorowej linii tramwajowej, która w większości przebiegu jest linią wydzieloną z jezdni. Nowe torowisko będzie torem klasycznym na podkładach strunobetonowych ze sprężystym mocowaniem szyn, a w miejscach przejazdów torowo-drogowych i przejść dla pieszych szyny ułożone zostaną w prefabrykowanych płytach torowych, montowane z użyciem elastycznych mas zalewowych. W zakresie modernizacji są także m.in.: słupy i sieć trakcyjna, budowa systemu zdalnego sterowania zwrotnic, modernizacja mostu nad Bytomką oraz budowa nowych platform na przystanku Szombierki Frycza Modrzewskiego.

W ramach tej inwestycji, miasto Bytom zrealizuje też przebudowę skrzyżowania ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej. Zakres prac obejmie przebudowę skrzyżowania aż do ul. ks. Włodarskiego. W ramach zaplanowanych prac wykonana zostanie również m.in.: przebudowa zatoki autobusowej i peronu tramwajowego, przebudowa i budowa chodników, zjazdów, ciągu pieszo-rowerowego z kostki betonowej oraz wybudowana zostanie droga rowerowa, a także przebudowane zostanie oświetlenie uliczne i nowa sygnalizacji świetlna. Prace obejmą również uporządkowanie zieleńców, nasadzenia drzew i krzewów oraz przebudowę odwodnienia układu drogowego. – Przebudowa skrzyżowania ulicy Frycza Modrzewskiego z ul. Zabrzańską wpłynie znacząco na poprawę bezpieczeństwa i komfort jazdy kierowców, którzy kierują się z Bytomia w stronę Zabrza i Rudy Śląskiej – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.


Bytom skrzyżowanie ul. Frycza Modrzewskiego i Zabrzańskiej Fot. Archiwum spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Całkowity koszt inwestycji realizowanej przez firmę Silesia Invest wynosi 13,6 mln zł netto, w tym 3 mln 49 tys. zł netto to koszt zakresu drogowego, który będzie ponosić miasto Bytom. Na realizację zadania w zakresie tramwajowym Wykonawca ma czas do kwietnia 2022 r, zaś w zakresie miejskim do końca września 2021 r.


Przemiana ul. Małachowskiego w Sosnowcu

Zadanie pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja w Sosnowcu” obejmuje odcinek ok. 400 mtp. jednotorowej linii tramwajowej. Nowe torowisko wybudowane zostanie w śladzie dotychczasowego, jednak w nowoczesnej konstrukcji płyt prefabrykowanych z elastycznym montażem szyn w komorach z wykorzystaniem mas zalewowych. Zmodernizowany zostanie też m.in.: układ zasilania, sieć trakcyjna i system oświetlenia ulicznego, a przebudowa obejmie również przystanek i instalacje podziemne. – Modernizacja torowiska na tym fragmencie ul. Małachowskiego to kontynuacja inwestycji zrealizowanej w poprzednim naszym projekcie inwestycyjnym, kiedy zmodernizowany został fragment ul. Małachowskiego od ronda Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Mościckiego. Wówczas ten fragment ulicy zyskał zupełnie nową jakość, nie tylko pod względem tramwajowym. Jestem przekonany, że po zrealizowaniu naszych robót i prac miejskich, mieszkańcy Sosnowca zyskają nową, przyjazną pieszym przestrzeń miejską z nowoczesną i komfortową komunikacją tramwajową – zauważa prezes Bolesław Knapik.


Fragment ul. Małachowskiego w kierunku ronda Zagłębia Dąbrowskiego przed modernizacją Fot. Archiwum spółki Tramwaje Śląskie S.A.


Ten sam fragment ul. Małachowskiego po modernizacji Fot. Archiwum spółki Tramwaje Śląskie S.A.


Ulica Małachowskiego w Sosnowcu, w części przewidzianej obecnie do modernizacji ma zmienić się w deptak. Plany miasta Sosnowiec w tym zakresie są bezpośrednio związane z inwestycją spółki Tramwaje Śląskie S.A., jednak w tym przypadku, zakres miejski ma być realizowany po zakończeniu prac torowych. – Będziemy współdziałać z Tramwajami Śląskimi przy tej inwestycji, ponieważ chcemy kompleksowo zmienić oblicze tej części ulicy. Poza pracami zleconymi przez spółkę, my przebudujemy skwery i architekturę w rejonie tej ulicy, a także fragmenty ul. Kościelnej i Targowej, czyli handlowych ulic krzyżujących się z ul. Małachowskiego – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Realizacja prac torowych w ul. Małachowskiego w Sosnowcu ma potrwać 10 miesięcy, zatem roboty powinny zakończyć się najpóźniej we wrześniu 2021 r. Wartość inwestycji tramwajowej wynosi 6,2 mln zł netto.

Oba zadania są elementami „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies