Wystartowała nowa „piętnastka”

20.12.2022

Nowa trasa linii tramwajowej nr 15 w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze została oficjalnie oddana do ruchu. Inauguracyjny przejazd liniowy nastąpił 19 grudnia dokładnie o 14:09. Wcześniej odbyło się symboliczne otwarcie linii z udziałem oficjeli i wykonawców.

Realizacja tej, długo oczekiwanej, inwestycji rozpoczęła się 22 września 2020 roku na nieużytkach w rejonie ul. Braci Mieroszewskich, gdzie wbita została symboliczna „pierwsza łopata” na placu budowy nowej linii tramwajowej. Od tego dnia okoliczni mieszkańcy mogli obserwować intensywne prace, realizowane przez konsorcjum trzech firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Po 27 miesiącach robót inwestycja została zrealizowana i wykonawcy zgłosili gotowość odbiorową. Pierwsza jazda próbna odbyła się 5 grudnia, potwierdzając pełną przejezdność nowej trasy. To zaś dało zielone światło, dla uruchomienia komunikacji liniowej.

W poniedziałek 19 grudnia na terenie pętli Zagórze, tuż obok nowego Centrum Przesiadkowego Zagórze, odbyło się oficjalne otwarcie nowej linii tramwajowej. W uroczystości wzięli udział m.in.: Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorz Puda, senator Joanna Sekuła, posłowie: Ewa Malik, Waldemar Andzel, Robert Warwas i Mateusz Bochenek, Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak i Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech. Obecni byli także przedstawiciele firm wykonawczych, banków oraz innych instytucji wspierających inwestycję.

– To wielka chwila dla nas – tramwajarzy, ale też dla mieszkańców Sosnowca i całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Po ponad czterdziestu latach otwieramy pierwszą nową linię tramwajową – powiedział podczas uroczystości Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. i dodał: – Jesteśmy beneficjentem unijnego projektu, ale na nasz sukces składa się praca wielu podmiotów i osób. Słowa podziękowania kierujemy do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, do Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także do instytucji finansowych – zwłaszcza Banku Gospodarstwa Krajowego i Banku Pekao S.A., które nam zaufały i umożliwiły sfinansowanie wkładu własnego. Warto podkreślić, że gwarancje bankowe zapewniła nam także Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia. Dziękuję również władzom Sosnowca, które od początku wspierały nas w realizacji tego zadania.

Prezes Bolesław Knapik podkreślił, że budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu nie byłaby możliwa bez funduszy unijnych. Jest to jedno z 42 zadań infrastrukturalnych realizowanych przez spółkę Tramwaje Śląskie w ramach unijnego projektu inwestycyjnego, których łączna wartość szacowana jest na około 1,5 miliarda złotych.

O znaczeniu środków europejskich mówił także Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorz Puda: – Wartość tej inwestycji wynosi około 90 milionów złotych netto, a aż 47 milionów złotych pochodzi z funduszy unijnych. Obecnie w całym województwie śląskim realizowanych jest wiele inwestycji w dziedzinie transportu z dofinansowaniem unijnym, a to przecież nie koniec. Życzę mieszkańcom Zagórza i okolic, aby jak najczęściej korzystali z tego ekologicznego i efektywnego środka transportu, jakim jest tramwaj. Zadowolenia z otwarcia nowej linii tramwajowej nie krył prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. – Tramwaj na nowej trasie w Zagórzu zapewnia szybszy i bezpieczniejszy transport. Przykładowo z alei Paderewskiego do Centrum Sosnowca można tramwajem dojechać teraz o 3-4 minuty szybciej niż autobusem. Ta inwestycja pokazuje, jak wiele można zdziałać wspólnie i jak wiele zawdzięczamy środkom europejskim. Bez nich nie zrealizowalibyśmy wielu ważnych inwestycji transportowych w naszej Metropolii.


Oficjalne otwarcie nowej trasy zakończył przejazd tramwajów specjalnych do końca trasy i z powrotem. Wkrótce potem na nową trasę wjechały już tramwaje liniowe. Nową trasę obsługuje linia nr 15, która na trasie od katowickiego pl. Wolności dotychczas dojeżdżała do pętli Zagórze. Począwszy od kursu o 14:09 wszystkie kolejne tramwaje tej linii realizują już kursy na trasie do ronda Jana Pawła II. Do dyspozycji pasażerów są nowoczesne niskopodłogowe wagony, a zgodnie z rozkładem jazdy podróż między przystankiem końcowym a sosnowieckim Dworcem PKP zajmuje 17 minut, zaś do katowickiego Rynku tramwaje linii nr 15 dojeżdżają w 50 minut.

W pierwszym dniu kursowania linii nr 15 na nowym odcinku spółka Tramwaje Śląskie S.A. przygotowała też niespodziankę dla pasażerów. Na przystanku przy rondzie Jana Pawła II stanął świąteczny, historyczny tramwaj typu N, a w nim pracownicy Spółki zgromadzili upominki dla pasażerów. – Wszystkich pasażerów wysiadający z „piętnastki” na tym przystanku lub rozpoczynających tam swoją podróż częstowaliśmy pączkami, a na pamiątkę otrzymywali odblaskowy gadżet, pamiątkowy bilet oraz kalendarz na 2023 rok. Odwiedziło nas też wielu okolicznych mieszkańców oraz pasjonatów komunikacji tramwajowej. Mieliśmy więc okazję przeprowadzić wiele ciekawych rozmów, z których wyłonił się bardzo pozytywny odbiór naszej inwestycji. To był intensywny, ale bardzo pozytywny dzień – podsumowuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu Zagórzu objęła m.in. ułożenie ponad 7 km toru pojedynczego (ponad 14 km szyn), na ponad 9400 podkładach, ustawienie 176 słupów trakcyjnych i rozciągnięcie na nich 13,5 km sieci trakcyjnej, budowę węzła przesiadkowego, budynku podstacji, przebudowę sieci elektroenergetycznych, wodociągowych, gazowych i ciepłowniczych oraz nasadzenie blisko 600 drzew. Zadanie pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies