Jest umowa na budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach

16.03.2022

Budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, to pierwszy nowy fragment sieci tramwajowej w Katowicach od 75 lat! W środę 16.03.2022 r. Zarząd spółki Tramwaje Śląskie S.A. podpisał z generalnym wykonawcą umowę na realizację inwestycji. Za 14 miesięcy tramwaj ma wozić pasażerów po nowych torach.

Ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska (np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką) czy budowa zajezdni w Zawodziu. To jednak dość odległa przeszłość.

W ostatnich latach gruntownie zmodernizowane zostały niemal wszystkie torowiska tramwajowe na terenie miasta, wybudowaliśmy także zintegrowane centra przesiadkowe w Zawodziu i Brynowie, które pozwalają podróżnym na pozostawienie tam samochodu i szybkie dotarcie tramwajem do centrum miasta. Jednak wytyczenie i budowa zupełnie nowego odcinka sieci tramwajowej w Katowicach będzie faktycznie realizowana po raz pierwszy od 75 lat. Chcemy, by komunikacja tramwajowa w naszym mieście była jak najefektywniejsza, a budowa tej trasy ma w tym względzie ogromne znaczenie – podkreśla Marcin Krupa prezydent Katowic.

W prowadzonym przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. postępowaniu przetargowym, generalnym wykonawcą robót na ul. Grundmana wybrane zostało konsorcjum firm: SPAW-TOR z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. W środę 16.03.2022 r. w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie podpisana została umowa na realizację zadania. W obecności prezydenta Katowic Marcina Krupy ze strony tramwajowej spółki umowę podpisali członkowie Zarządu – Prezes Bolesław Knapik i Dyrektor Finansowy Henryk Kolender, a konsorcjum wykonawcze reprezentował Grzegorz Michnik Prezes Zarządu SPAW-TOR Sp. z.o.o. Sp. k. Wartość umowy wynosi ok. 32,3 mln zł netto (39,7 mln zł brutto).

Na wykonanie całości prac generalny wykonawca ma 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. – Czas goni. Nieuchronnie zbliża się 2023 rok oznaczający koniec czasu na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską w ramach perspektywy na lata 2014-2020. Tym bardziej cieszymy się, że dziś podpisujemy umowę na budowę linii wzdłuż ulicy Grundmanna. Przed wykonawcami najlepsze z możliwych pory roku na prowadzenie prac budowlanych, dlatego liczymy na duże zaangażowanie ludzi i sprzętu oraz wysokie tempo prac. Wyzwania to przede wszystkim wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą, ale także bardzo istotne z punktu widzenia ruchu tramwajowego połączenia z istniejącymi torowiskami – zauważa Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W ramach zadania pn. „Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką” przewidziana została budowa ok. 1900 metrów toru pojedynczego (mtp), uwzględniając również fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi w ul. Gliwickiej i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna ma nieco ponad 600 metrów długości. Platformy przystankowe przewidziane są na dwóch końcach budowanego odcinka w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna – równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu na Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł. – Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt dla spółki Tramwaje Śląskie. Zadanie w Świętochłowicach, którego jesteśmy współwykonawcą jest już na ukończeniu. Mamy nadzieję, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie przebiegać szybko, sprawnie i terminowo – mówi Jarosław Kamiński prezes Zarządu spółki SPAW-TOR, lidera konsorcjum wykonawczego.

Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim poprawę oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Budowa rozjazdów umożliwiających prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach da możliwość urozmaicenia tras linii tramwajowych i pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia, czego od czasu przebudowy Rynku brakuje. Dodatkowym efektem realizacji tej inwestycji będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, pozwalając np. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń. Jeśli np. w strefie Rondo – Rynek będą się odbywać jakieś wydarzenia, niepozwalające na prowadzenie ruchu tramwajowego, tramwaje będą mogły ominąć ten fragment sieci korzystając z nowego łącznika.

Zadanie jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

 

 
Eko = logicznie
Podróż bez spalin!
ekologia na szynach
 
Polityka cookies